Barevná chemata ČŠL
doplňují základní černobílé schema schema ČŠL. Barevně vyjadřují přechody mezi jednotlivými technikami ve spektru kombinace modrá-červená
... * modrá (čisté řezání)... * fialová (oblouky s driftováním)
... * červená (smykové oblouky)
Dvě strany níže uvedených schemat obsahují
- návrh praktického Technicko-Metodického schema ČŠL
- základní Technické schema ČŠL - viz zásady MŠMT (konsenzus2005/7 MŠMT+VH IS ČR)... základní "detailní norma"
Legenda:
Oblouky zahajované tlakem do vnitřních hran lyží v kombinaci s využitím autokinetiky lyží, jsou obsahem modré a fialové linie.
Optimální podmínky: Pro výuku základních pohybových dovedností, základních oblouků a carvingových oblouků, jsou v etapě základního lyžování optimálními objektivními podmínkami především mírný upravený svah, respektive upravený svah se sklonem, na kterém žák dokáže sjíždět a zatáčet o rovnoběžných lyžích - technikou zahájení oblouku tlakem do vnitřních hran lyží.
Proměnlivé-modifikované podmínky: jsou podmínky, které jsou komplikovanější a v některém parametru nesplňují výše uvedené požadavky. Ve schéma mají oblouky pro tyto podmínky světle fialový podklad a klasické smykové oblouky zahajované odrazem z hran pak červený podklad
Metodické připomínky:
- Z hlediska metodiky je optimální postupovat linií „optimálních podmínek“.
- Všechny uváděné oblouky a linie jsou však„rovnocenné“ a ve průběhu výuky tedy lze plynule přecházet mezi jednotlivými liniemi (s případným zpětným využitím sjezdové průpravy)
- Základem výuky je individualizace podle subjektivních podmínek žáka - cíle výuky a její postup se proto individuálně liší. K jednomu konkrétnímu cíli vede několik cest – podle objektivních i subjektivních podmínek.
- Pro výuku všech oblouků – nácvik i výcvik je vhodné používat rozmanitá průpravná cvičení a vracet se při nácviku i k sjezdové průpravě.
- Více cílů a více cest ke každému z nich = individuální přístup.